TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
dr hab. inż. Wojciech Lorenc, prof. PWr bud. C-7, pok. 809 Godziny konsultacji w semestrze letnim 2017/2018: |
Życiorys zawodowy
Studia wyższe na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej ukończył w roku 2000 uzyskując stopień magistra inżyniera w specjalności inżynieria budowlana. W roku 2005 obronił pracę doktorską w Instytucie Budownictwa Politechniki Wrocławskiej i uzyskał stopień doktora nauk technicznych. W roku 2012 na podstawie rozprawy habilitacyjnej pt. „Nośność stalowych łączników otwartych w zespolonych konstrukcjach stalowo-betonowych” oraz zdanego kolokwium przed Radą Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej, uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk technicznych. Od 2005 r. pracuje w Instytucie Budownictwa Politechniki Wrocławskiej, na stanowisku asystenta (2005 – 2006 r.), a następnie adiunkta (od 2006 r.) Współpracował z wieloma firmami branży budowlanej, a w szczególności z firmami: Europrojekt Gdańsk S.A., PROMOST Wrocław, SSF-Ingenieure.
Główne kierunki zainteresowań naukowych Wojciecha Lorenca to konstrukcje zespolone stalowo-betonowe, modelowanie MES, opracowywanie i wdrażanie na rynku nowych rozwiązań konstrukcyjnych, technologia VFT-WIB, a w przeszłości sprężanie mostów zespolonych kablami zewnętrznymi. Jest autorem lub współautorem około 85 publikacji naukowych, w tym: 1 książki, 1 habilitacji, 40 artykułów (w tym 9 na Liście Filadelfijskiej z IF), 7 rozdziałów, 35 referatów konferencyjnych, 1 komunikatu konferencyjnego. Recenzuje artykuły do różnych czasopism międzynarodowych, m.in.: Journal of Constructional Steel Research, Steel and Composite Structures, Composites Part B: Engineering, Journal of Bridge Engineering, Journal of Computational Methods in Sciences and Engineering. Regularnie współpracuje z wieloma ośrodkami naukowymi i firmami z terytorium UE. Kierował na Politechnice Wrocławskiej następującymi projektami (grantami) międzynarodowymi RFCS: PRECOBEAM, ELEM, PRECO+, ECOBBRIDGE. Realizował też granty krajowe MNiSW oraz NCBiR.
Jego działalność obejmuje szeroki obszar budownictwa, wykonywał wspólnie z kolegami z KKM ekspertyzy obiektów budownictwa ogólnego jak schronisko meteorologiczne na Snieżce, Grunwaldzki Center. Posiada uprawnienia do projektowania w specjalności mostowej. Jest autorem projektów konwencjonalnych mostów zespolonych (w tym o konstrukcji belkowej, kratowej, łukowej, podwieszonej), wzmocnień mostów przez sprężenie kablami zewnętrznymi oraz innowacyjnych konstrukcji mostów zespolonych realizowanych w nowych technologiach, jako pilotażowe projekty, będące wynikiem realizowanych grantów. Zaprojektował po raz pierwszy montaż przęseł VFT metodą „przęsło po przęśle” z wykorzystaniem dźwigów ustawionych na zespolonych prefabrykatach (most nad Wisłą na stopniu wodnym Kościuszko w ciągu autostrady A4). Jest autorem koncepcji unikatowego stropu nad komorą startową tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku na potrzeby montażu maszyny TBM. Współpracuje z firmami spoza granic Polski, wykonywał obliczenia statyczno-wytrzymałościowe projektowe i sprawdzające różnych złożonych i nietypowych obiektów inżynierskich (np. duży podwieszony most kolejowy na terytorium Chin, pierwszy wiadukt w technologii VFT z blachownicą bez pasa górnego zrealizowany w Rumunii). Na podstawie upoważnienia firmy Schmitt Stumpf Frühauf und Partner z Monachium nadzorował w Polsce budowę obiektów mostowych w technologii VFT, tj. prace związane z organizacją wytwarzania dźwigarów VFT, kontrolą jakości prefabrykatów, organizacją i prowadzeniem prac konstrukcyjno-montażowych, opracowaniem programu próbnych obciążeń i weryfikacją wyników na całym etapie realizacji inwestycji. Począwszy od roku 2005 skupiał się głównie na opracowaniu nowego rodzaju połączenia ścinanego i wykorzystującego go systemu belek zespolonych VFT-WIB. Działania te prowadził współpracując z firmami i uczelniami z obszaru EU realizując kolejno serię międzynarodowych grantów: PRECOBEAM (badawczy), PRECO+ (upowszechnienie wiedzy i wytyczne projektowe) oraz ECOBRIDGE (wdrożeniowy). W ramach tego ostatniego wybudowano innowacyjne obiekty mostowe w systemie VFT-WIB na potrzeby kontraktu „Projekt i budowa drogi ekspresowej nr 7 na odcinku Olsztynek – Nidzica wraz z obwodnicą Olsztynka w ciągu drogi krajowej nr 51”. Wojciech Lorenc jest autorem koncepcji obliczania nośności części stalowej połączenia ścinanego „composite dowels” oraz opracował przemysłową technologię wytwarzania obecnie stosowanych zębów stalowych w kształcie MCL będącą podstawą produkcji belek VFT-WIB stosowanych w obiektach mostowych w Polsce, Niemczech, Austrii, Rumunii. Zaprojektował pierwszy na świecie most kolejowy wykonany z zastosowaniem innowacyjnego połączenia ścinanego composite dowels i tym samym pierwszy zrealizowany w technologii VFT-WIB. Przedmiotowy zespolony ustrój nośny został zaprojektowany bez ani jednej spoiny oraz dodatkowego łącznika mechanicznego (pomijając mocowanie łożysk do dźwigarów).
Jest członkiem Sekcji Konstrukcji Metalowych Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej Polskiej Akademii Nauk oraz członkiem Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.